Anna Wielicka-Regulska (2017/2, Artykuły,
Efekty kontekstowe jako element teorii wyboru konsumenta
Teoria wyboru konsumenta zakłada, że decyzje konsumentów można analizować w kategoriach probabilistycznych, wnioskując o preferencjach konsumenta na podstawie dokonywanych wyborów, przy czym zakłada się m.in. spójność preferencji. Artykuł ma charakter przeglądowy. Opisuje on tzw. efekty kontekstowe, które modyfikują w istotny sposób decyzje o zakupach podejmowane przez konsumentów. Efekty (...)
Helena Gaspars-Wieloch (2012/3, Artykuły,
Ograniczona skuteczność metod optymalizacyjnych w rozwiązywaniu ekonomicznych problemów decyzyjnych
Autorka ilustruje przykładami liczbowymi ekonomiczne problemy decyzyjne (takie jak wybór projektu inwestycyjnego, ustalenie optymalnego asortymentu produkcji, tworzenie rankingów obiektów poprzez standaryzację kryteriów nieporównywalnych, optymalizacja czasowo-kosztowa projektów, konstrukcja portfela papierów wartościowych), dla których wyniki, uzyskane za pomocą teoretycznie właściwych (...)